El Mobile World Congress 2025 ha arribat amb un aire diferent. Si en edicions passades el MWC es caracteritzava pel seu espectacle tecnològic, grans anuncis i presentacions gairebé teatrals, aquest any l’ambient ha estat més pragmàtic. L’objectiu sembla clar: anar per feina. Menys show, menys rebombori mediàtic i més contingut de valor per als professionals del sector.
Les grans empreses hi són, com sempre. Samsung, Huawei, Qualcomm, Google, Microsoft i les telecos tradicionals han mantingut la seva presència amb estands imponents i novetats, però sense aquella exageració visual i mediàtica d’altres anys. Menys focus en conceptes futuristes i més en solucions concretes. Les conferències han guanyat en profunditat i enfocament professional. En lloc d’esdeveniments plens de promeses abstractes sobre el futur, els ponents han parlat de casos d’ús reals, aplicacions empresarials i models de negoci viables. Això fa que el MWC 2025 sigui més útil per a les empreses que volen entendre cap on va la tecnologia i com aplicar-la avui, no d’aquí 10 anys.
Com sempre, les grans marques tenen un lloc privilegiat. Però hi ha un contrast notable: o ets molt gran o ets molt petit. He vist startups i empreses emergents intentant fer-se un forat al 4YFN, però la presència de mitjanes empreses ha estat escassa. Aquesta absència fa pensar en com d’exigent és avui dia el mercat tecnològic: o jugues en la lliga dels grans o busques la teva oportunitat des de baix.
El 4YFN continua sent el gran espai per a la innovació emergent. Aquí és on hi ha molt més moviment, on les startups busquen inversors i on es veuen idees fresques. Però competir aquí no és fàcil: el soroll de la innovació fa que sigui complicat destacar.
Talent Arena: el nou espai que guanyarà pes : No he pogut assistir a l’espai Talent Arena, però tothom en parla com una de les àrees més interessants del congrés. És evident que el tema del talent tecnològic serà un dels grans reptes dels pròxims anys i, si segueix la mateixa trajectòria que el 4YFN fa uns anys, segurament veurem aquest espai guanyant protagonisme en futures edicions. El sector no només busca tecnologia, sinó també professionals capaços de fer-la realitat.
En resum, crec que el MWC 2025 s’ha professionalitzat. Ja no es tracta tant de generar titulars espectaculars sinó de donar eines reals al sector tecnològic i empresarial. Les grans marques continuen dominant, les startups busquen el seu lloc i el talent comença a fer-se un espai propi. Potser el Mobile ha deixat enrere aquella època de grans espectacles tecnològics, però el que hem vist aquest any podria marcar una nova direcció més enfocada a la realitat del sector. I això, en el fons, potser és el que realment necessitem.